Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27869
Title: ความคิดเห็นของครูคณิตศาสตร์ ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย และวิทยาลัยเทคนิค เกี่ยวกับการใช้หลักสูตร วิชาคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม
Other Titles: Opinions of mathematics teachers in upper secondary schools and technical colleges concerning the implementation of industrial mathematics curriculum
Authors: อุษา คงทอง
Advisors: ยุพิน พิพิธกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ในการวิจัยครั้งนี้ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดของครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย และวิทยาลัยเทคนิค เกี่ยวกับการใช้หลักสูตรวิชาคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม ในด้านจุดประสงค์ของหลักสูตร เนื้อหาวิชา กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อการเรียนการสอน การวัดผลและประเมินผล ตัวอย่างประชากรเป็นครูคณิตศาสตร์ จำนวน 288 คน ซึ่งเป็นครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรมในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย สังกัดกรมสามัญศึกษา 172 คน และเป็นครูคณิตสาสตร์ช่างอุตสาหกรรม ในวิทยาลัยเทคนิค สังกัดกรมอาชีวศึกษา 116 คน ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามด้วยตนแล้วส่งไปยังตัวอย่างประชากร และนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยใช้ค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต (X̅) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ทดสอบค่าที่ (t-test) ผลที่ได้จากการวิจัยมีดังต่อไปนี้ 1. ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย มีความคิดเห็นเกี่ยวกับจุดประสงค์ของหลักสูตรว่า มีความเหมาะสมน้อยในการนำไปใช้ แต่ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรมในวิทยาลัยเทคนิค มีความเห็นว่ามีความเหมาะสมมากในการนำไปใช้ 2. ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย มีความคิดเห็นเกี่ยวกับ เนื้อหาวิชาว่ามีความเหมาะสมน้อยในการนำไปใช้ แต่ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม วิทยาลัยเทคนิค เห็นว่ามีความเหมาะสมมากในการนำไปใช้ 3. ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย มีความคิดเห็นเกี่ยวกับ กิจกรรมการเรียนการสอนว่า มีความเหมาะสมน้อยในการนำไปใช้ แต่ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม วิทยาลัยเทคนิค เห็นว่ามีความเหมาะสมมากในการนำไปใช้ 4. ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย มีความคิดเห็นเกี่ยวกับ สื่อการเรียนการสอน ว่ามีความเหมาะสมน้อยในการนำไปใช้ แต่ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม วิทยาลัยเทคนิค เห็นว่ามีความเหมาะสมมากในการนำไปใช้ 5. ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย และวิทยาลัยเทคนิค มีความคิดเห็นเกี่ยวกับ เนื้อหาวิชาการวัดและประเมินผลว่ามีความเหมาะสมมากในการนำไปใช้ 6. เปรียบเทียบความคิดเห็นระหว่าง ครูคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม โรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายและวิทยาลัยเทคนิค เกี่ยวกับ การใช้หลักสูตรวิชาคณิตศาสตร์ช่างอุตสาหกรรม ในด้านจุดประสงค์ของหลักสูตร เนื้อหาวิชา กิจกรรมการเรียนการสอน และสื่อการเรียนการสอน ปรากฎว่าแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 แต่ความคิดเห็นของครูคณิตศาสตร์ทั้งสองกลุ่มเกี่ยวกับการวัดและประเมินผล ปรากฏว่า ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: The purposes of this research were to study and to compare the opinion of the industrial mathematics teachers in upper secondary schools and technical colleges concerning the implementation of industrial mathematics curriculum in the following aspects: objectives of curriculum, contents, teaching-leaning activities, instructional material, measurement and evaluation. The sample were 288 mathematics teachers which were 172 industrial mathematics teachers in upper secondary schools under the Department of General Education and 116 industrial mathematics teachers in technical colleges under Department of Vocational Education. A set of questionnaire was constructed by the researcher. Then the questionnaire were sent to the sample. The collected data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and t-test. The results were as follows: 1. The industrial mathematics teachers in upper secondary schools have the opinions concerning the objectives of curriculum that they were less suitable for using whereas the technical colleges mathematics teachers thought that they were more suitable for using. 2. The industrial mathematics teachers in upper secondary schools have the opinions concerning the contents that they were less suitable for using whereas the technical colleges mathematics teachers thought that they were more suitable for using. 3. The industrial mathematics teachers in upper secondary schools have the opinions concerning the teaching-learning activities that they were less suitable for using whereas the technical colleges mathematics teachers thought that they were more suitable for using. 4. The industrial mathematics teachers in upper secondary schools have the opinions concerning the instructional materials that they were less suitable for using whereas the technical colleges mathematics teachers thought that they were more suitable for using. 5. The industrial mathematics teachers in upper secondary schools and technical colleges have the opinions concerning the measurement and evaluation that they were more suitable for using. 6. The comparison of the opinion between the industrial mathematics teachers in upper secondary schools and technical colleges concerning the implementation of industrial mathematics curriculum in the following aspects: objectives of curriculum, contents, teaching-learning activities, and instructional materials were different at the .01 level of significance, but the opinions of both groups concerning measurement and evaluation was not different at the .01 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27869
ISBN: 9745663328
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Usa_Ko_front.pdf391.09 kBAdobe PDFView/Open
Usa_Ko_ch1.pdf404.86 kBAdobe PDFView/Open
Usa_Ko_ch2.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
Usa_Ko_ch3.pdf301.23 kBAdobe PDFView/Open
Usa_Ko_ch4.pdf681.36 kBAdobe PDFView/Open
Usa_Ko_ch5.pdf531.45 kBAdobe PDFView/Open
Usa_Ko_back.pdf689.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.