Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30994
Title: | ผลของการเรียนแบบร่วมมือโดยใช้การแบ่งกลุ่มแบบกลุ่มสัมฤทธิ์ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 |
Other Titles: | Effects of cooperative learning by student teams-achievement divisions on mathematics learning achievement of prathom suksa three students |
Authors: | ปิยาภรณ์ รัตนากรกุล |
Advisors: | วรรณี ศิริโชติ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2536 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. ผลของการเรียนแบบร่วมมือโดยใช้การแบ่งกลุ่มแบบกลุ่มสัมฤทธิ์ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์เรื่องการคูณ และการหารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 2. บทบาทการให้ความร่วมมือในการทำงานกลุ่มของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่เรียนแบบร่วมมือโดยใช้การแบ่งกลุ่มแบบกลุ่มสัมฤทธิ์ ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนที่เรียนแบบร่วมมือโดยใช้การแบ่งกลุ่มแบบกลุ่มสัมฤทธิ์มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ สูงกว่านักเรียนที่เรียนคณิตศาสตร์ตามวิธีเรียนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2. นักเรียนที่เรียนแบบร่วมมือโดยใช้การแบ่งกลุ่มแบบกลุ่มสัมฤทธิ์ทั้งระดับความสามารถทางการเรียนสูง ปานกลาง และต่ำ มีบทบาทการให้ความร่วมมือในการทำงานกลุ่ม อยู่ในระดับปฏิบัติมากโดยที่นักเรียนที่มีความสามารถทางการเรียนสูง มีบทบาทการให้ความร่วมมือในการทำงานกลุ่มระดับปฎิบัติมาก ด้านการให้ความช่วยเหลือเพื่อในกลุ่ม ส่วนนักเรียนที่มีความสามารถทางการเรียนปานกลางและต่ำมีบทบาทการให้ความร่วมมือในการทำงานกลุ่มระดับปฏิบัติมากด้านการยอมรับความคิดเห็นของสมาชิกในกลุ่ม |
Other Abstract: | The purposes of this study were to study: 1. The effect of cooperative learning by student teams-achievement divisions on mathematics learning achievement in teaching multiplication and division of Prathom Suksa Three students. 2. The role of cooperating in group work of Prathom Suksa Three students in cooperative learning by student teams-achievement divisions. The findings were as follows: 1. Students learned from cooperative learning by student teams-achievement divisions on mathematics learning achievement had higher learning achievement than students learned by teacher's manual at 0.05 level of significance. 2. After students learned from cooperative learning by student teams-achievement divisions, the high, moderate and low level of learning achievement students had role of cooperating in group work at high level. As the high level of learning achievement students had role of cooperating in group work on assisting their friends at high level, the moderate and low level of learning achievement students had role of cooperating in group work on accepting the members' points of view at high level. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30994 |
ISBN: | 9745821365 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Piyaporn_ra_front.pdf | 821.78 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Piyaporn_ra_ch1.pdf | 1.27 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Piyaporn_ra_ch2.pdf | 3.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Piyaporn_ra_ch3.pdf | 1.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Piyaporn_ra_ch4.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Piyaporn_ra_ch5.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Piyaporn_ra_back.pdf | 17.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.