Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17739
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วีรชาติ เปรมานนท์ | - |
dc.contributor.author | อชิมา พัฒนวีรางกูล | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2012-03-11T07:48:58Z | - |
dc.date.available | 2012-03-11T07:48:58Z | - |
dc.date.issued | 2552 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/17739 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552 | en |
dc.description.abstract | บทประพันธ์ แรปโซดี สำหรับดับเบิ้ลสตริงควอร์เท็ตส์และเพอร์คัชชั่น ประพันธ์โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างบทประพันธ์เพลงสมัยใหม่ในแบบดนตรีบริสุทธิ์ ไม่ได้มีการบรรยายเรื่องราวใด ๆ แต่เป็นบทประพันธ์เพลงที่พัฒนาแนวความคิดในวิธีการด้นสดที่ประกอบด้วยความซับซ้อนเชิงมิติและสีสันของเสียง โดยผู้ประพันธ์ได้นำเสนอออกมาในรูปแบบแรปโซดีที่มีความหลากหลายด้านอารมณ์ความรู้สึก และมีโครงสร้างที่อิสระ ลักษณะโดยรวมของบทประพันธ์เพลง เป็นบทประพันธ์เพลงท่อนเดียวสำหรับวงสตริงควอร์เท็ตจำนวน 2 วง ทำหน้าที่ทั้งประสานกันและประชันกัน โดยมีกลุ่มเพอร์คัชชั่นเชื่อมและเพิ่มอรรถรส ผู้ประพันธ์ได้จัดวางตำแหน่งของเครื่องดนตรีแบบใหม่ทำให้ได้สีสันและมิติที่พิเศษออกไปจากเดิม ในด้านการประพันธ์เพลง แนวความคิดหลักคือการใช้ขั้นคู่ 5 และ 4 ในมิติต่างๆ และพัฒนาจนมีความซับซ้อน บทประพันธ์เพลงใช้เวลาในการบรรเลงประมาณ 23 นาที | en |
dc.description.abstractalternative | The music composition Rhapsody for Double String Quartets and Percussion, was composed in order to create a new contemporary piece of absolute music, focusing solely on dimensions and colours of sounds by using the form of rhapsody. This one-movement composition is written for 2 string quartets, both of which co-ordinate and compete with each other, along with a small group of percussion connecting the 2 quartets. The positioning of this ensemble is different from that of the conventional, so the sound is different. The main idea of this composition is the use of intervals: the fifth and the fourth, which are developed thoroughly with complexity. Thus, superimposed intervals are employed throughout the piece. The performance duration is approximately 23 minutes | en |
dc.format.extent | 2596768 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.869 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | การแต่งเพลง | en |
dc.title | แรปโซดี สำหรับดับเบิ้ลสตริงควอร์เท็ตส์และเพอร์คัชชั่น | en |
dc.title.alternative | Rhapsody for double string quartest and percussion | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | ดุริยางคศิลป์ตะวันตก | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | Weerachat.P@Chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2009.869 | - |
Appears in Collections: | Fine Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
achima_ph.pdf | 2.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.