Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19409
Title: กระบวนท่ารำตัวนนทุกในการแสดงโขน ชุด นารายณ์ปราบนนทุก กรณีศึกษาท่ารำครูทองเริ่ม มงคลนัฏ
Other Titles: Nontuk dance in Narayprabnontuk episode of Kru Thongrerm Mongkonnot
Authors: ทิวา พุทธสุวรรณ
Advisors: ผุสดี หลิมสกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ทองเริ่ม มงคลนัฏ, 2450-
นารายณ์ปราบนนทุก
รามเกียรติ์
การรำ -- ไทย
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ในการศึกษา กระบวนท่ารำตัวนนทุกในการแสดงโขน ชุด นารายณ์ปราบนนทุกของครูทองเริ่ม มงคลนัฏ ผู้วิจัยพบว่ากระบวนท่ารำตัวนนทุก ของครูทองเริ่ม มงคลนัฏ ถือได้ว่าเป็นต้นแบบของกระบวนท่าตัวนนทุกที่เป็นแบบแผน นอกจากนี้ยังให้แง่คิดในด้านคุณธรรมที่ว่า การหลงมัวเมาในอำนาจหรือใช้อำนาจในทางที่ผิด จะก่อให้เกิดความวิบัติแก่ชีวิตในที่สุด กระบวนท่ารำตัวนนทุกในการแสดงโขน ชุด นารายณ์ปราบนนทุก ประกอบไปด้วยการแสดง 4 ช่วงตามเนื้อเรื่อง โดยเรียงตามลำดับ คือ 1 ช่วงนนทุกล้างเท้าเทวดานางฟ้า เป็นกระบวนท่าที่ต้องรำรับบทกับเทวดานางฟ้า และกระบวนท่ารำบรรยายถึงความเจ็บปวดของตน 2. ช่วงนนทุกขอนิ้วเพชร เป็นการรำเดี่ยว ประกอบด้วยกระบวนท่ารำตีบทตามบทร้อง และกระบวนท่าดีใจประกอบเพลงหน้าพาทย์ 3. ช่วงสังหารเทวดานางฟ้า เป็นกระบวนท่ารำประกอบเพลงหน้าพาทย์เพื่อแสดงอิทธิฤทธิ์เมื่อเกิดความโมโห 4. ช่วงเกี้ยวนางนารายณ์และถูกสาป เป็นกระบวนท่ารำคู่เกี้ยวตัวนางตามบทร้อง และการรำตามบทพากย์ - เจรจา กระบวนท่ารำตัวนนทุกในการแสดงโขน ชุด นารายณ์ปราบนนทุก เป็นกระบวนท่ารำที่สมควรแก่การอนุรักษ์ ซึ่งแฝงไปด้วยแง่คิดในด้านคุณธรรม อีกทั้งยังเป็นกระบวนท่ารำที่มีความสวยงามและมีคุณค่าต่อนาฏยศิลป์ไทย
Other Abstract: This thesis aims to study the Nontuk dance patterns in Naray Prab Nontuk episode of Kru Thongrerm Mongkonnut. The findings were found that dancing postures called Nonthuk, created by Mr. Thongreum Mongkolnat, which are the original of the dancing postures that are traditional. Moreover, these were believed in offering moralities of being obsessed with power or using power in a wrong way that finally cause disaster to our life. The Nontuk dance patterns in Naray Prab Nontuk episode consist of 4 periods of performance respectively related to the story’s content; 1. Period of Nontuk Langtao Tewada Nangfa (Nontuk washes feet of gods and goddesses) is performed together with god and goddess characters. This dance pattern describes the painful of Nontuk. 2. Period of Nontuk Khor Neuphet (Nontuk asks for the Diamond Finger) is the single dance including the interpretive dance pattern according to the song and the Deejai (delight) dance posture in Phleng Na Phat (Na Phat repertoire). 3. Period of Nontuk Sangharn Tewada Nangfa (Nontuk slays gods and goddesses) is the dance posture in Phleng Na Phat to show the supernatural power when he is angry. 4. Period of Keo Nang Naray Lea Tooksap (Nontuk flirts with Lady Naray and is cursed) is the couple dance performed together with Tua Nang (heroine) according to the song and the narration-dialog. With the additional moral aspects, the beauty and the value of the dance to Thai dancing art, the dancing postures in performance of Khon (Thai classical masked play) in a scene titled “Ramayana beating Nonthuk” are very important to be preserved.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นาฏยศิลป์ไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/19409
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.45
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.45
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tiwa_pu.pdf9.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.