Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27054
Title: | โหมโรงพิสดารสารพัน |
Other Titles: | Overture of the exotic diversities |
Authors: | วิษณุ โห้ไทย |
Advisors: | วีรชาติ เปรมานนท์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์ |
Subjects: | เพลงโหมโรง การแต่งเพลง Composition (Music) |
Issue Date: | 2547 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | บทประพันธ์เพลง โหมโรงพิสดารสารพัน ผู้ประพันธ์ได้ประพันธ์ขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างบทประพันธ์เพลงที่มีความแตกต่างและความหลากหลายของเทคนิคการประพันธ์อยู่ในบทประพันธ์เดียวกัน รูปแบบของการประพันธ์ส่วนใหญ่ในบทเพลงนี้จะเป็นดนตรีบริสุทธิ์โดยมีรากฐานของแนวทำนองหลักที่สร้างมาจากบันไดเสียงยิปซี รูปแบบการประพันธ์ที่สำคัญที่ใช้ในบทประพันธ์นี้คือการเล่นแนวคิดการพัฒนาหน่วยทำนองย่อยเอก ซึ่งแนวทำนองต่าง ๆ และการประสานเสียงเกิดจากการสร้างและพัฒนาด้วยเทคนิคและวิธีการต่าง ๆ ลักษณะโครงสร้างโดยรวมของบทประพันธ์นี้เป็นบทประพันธ์ประเภทโหมโรงสำหรับวงซิมโฟนีออร์เคสตรามีหนึ่งท่อนแบ่งเป็นสามช่วง โดยมีอัตราความเร็วคือ เร็วปานกลาง – ช้า – เร็วมาก มีความยาวประมาณ 18 นาที บทประพันธ์นี้อยู่บนพื้นฐานของระบบโทนาลิตีในลักษณะที่ให้ความสำคัญกับศูนย์กลางเสียงแต่ไม่อยู่ที่ จะมีการย้ายไปยังศูนย์กลางเสียงอื่น ๆ โดยมีโน้ตโดเป็นศูนย์กลางเสียงหลัก พื้นผิวของบทประพันธ์มีการใช้ทั้งโฮโมโฟนี เฮเทโรโฟนี ประกอบกับเทคนิคการประพันธ์ ได้แก่ การซ้ำในรูปแบบต่าง ๆ การเลียนแบบ การพลิกกลับ การถอยกลับ การขยายส่วน การย่อส่วน การใช้กลุ่มเสียงกัด การใช้กลุ่มโน้ตหรือเพเดิลโน้ต เป็นต้น |
Other Abstract: | The composition “Overture of the Exotic Diversities” has compiled the characteristics and the diversities of composition techniques. The composition is absolute music. The main theme is based on gypsy scale, the main motif is based on four-note structure. Mostly, the motif is harmonically developed and used throughout the composition. The musical form of this composition is that of the symphonic overture. There are three parts in different tempo: moderato, adagio and presto. The duration of the composition is approximately 18 minutes. This composition is based on tonality focusing on a tone center doh, without moving to other keys. The texture of this composition is a combination of homophony, polyphony and heterophony, along with techniques such as repetitions, sequences, inversions, retrogrades, augmentations, diminutions, the use of grouping notes and the pedal note, etc. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547 |
Degree Name: | ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การประพันธ์เพลง |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27054 |
ISBN: | 9741765789 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Fine Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Wisanu_ho_front.pdf | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wisanu_ho_ch1.pdf | 780.44 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Wisanu_ho_ch2.pdf | 69.49 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Wisanu_ho_back.pdf | 468.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.