Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36047
Title: บทบาทและลีลาท่ารำนางเมรีในละครนอก เรื่องรถเสน
Other Titles: The role and character of Meree in the Rottasen play
Authors: พัชรินทร์ จันทรัดทัต
Advisors: วิชชุดา วุธาทิตย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: Vijjuta.V@Chula.ac.th
Subjects: ละครนอก -- ไทย
ตัวละครและลักษณะนิสัย
พระรถเสน -- ตัวละคร
Rottasen Play -- Character
Characters and characteristics
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ เป็นการศึกษาบทบาทและลีลาท่ารำนางเมรีในละครนอก เรื่องรถเสน มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นมาของการแสดง องค์ประกอบของการแสดง กระบวนท่ารำของนางเมรีตลอดจนการวิเคราะห์ท่ารำและความสำคัญของตัวละครนางเมรีที่มีต่อบริบททางสังคม ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาข้อมูลจากเอกสารทางวิชาการที่เกี่ยวข้อง สัมภาษณ์ผู้ที่เคยได้รับบทบาท และศึกษากระบวนท่ารำจากผู้ทรงคุณวุฒิทางด้านนาฏศิลป์ไทย 1 ท่าน ได้แก่ ครูรัจนา พวงประยงค์ ผลการวิจัยพบว่า นางเมรีเป็นนางเอกที่มีลักษณะเป็นนางกษัตริย์ปนความเป็น นางตลาด นางเมรีเป็นลูกบุญธรรมของนางสันธีเป็นมเหสีของรถเสน ซึ่งถือว่าเป็นตัวละครสำคัญในตอนเมรีเมา ที่มีมาตั้งแต่สมัยอยุธยาจนกระทั่งกรมศิลปากรมาจัดทำเป็นบทละครเพื่อนำมาแสดงในรูปแบบละครรำทางนาฏศิลป์ไทย นางเมรีเป็นตัวละครที่มีบุคลิกเป็นนางที่มีความเรียบร้อยด้วยกิริยาวาจาที่นุ่มนวลรูปแบบการรำที่สง่างาม และพูดจาด้วยถ้อยคำสุภาพแต่ท่าทีในการแสดงออกในตอนเมาเหล้าก็จะแสดงท่าทางที่ไม่เรียบร้อย พูดจาเสียงดังท่าทางกระฉับกระเฉงเน้นจังหวะที่แรงว่องไวไม่เน้นท่ารำที่สวยงามมากเกินไปแต่ยังคงรักษาแบบแผนตามหลักทางนาฏศิลป์ไทย นอกจากนี้ยังแทรกท่าทีความตลกขบขันในช่วงที่เมาเหล้าเพื่อสร้างความสนุกสนานให้แก่ผู้ชมตามแบบละครนอก ตัวละครนางเมรีที่มีบทบาทต่อบริบททางสังคม นางเมรีเป็นตัวละครที่สะท้อนให้เห็นคุณความดีในเรื่องคุณธรรม ทั้งในด้านความกตัญญู ความซื่อสัตย์ ความเมตตา และความรักที่นางได้แสดงบทบาทออกมาทางตัวละคร ดังนั้นนางเมรีเป็นตัวละครที่ควรยึดเป็นแบบอย่าง ในเรื่องความเชื่อฟังของบุพการี และเป็นตัวละครที่แสดงความรัก ความจริงใจต่อคนที่ตัวเองรัก แต่ในบทบาทของนางเมรีที่ไม่ควรนำเป็นแบบอย่าง คือการเมาเหล้า ถือว่าเป็นสิ่งที่ไม่ดี การดื่มเหล้าของนางเป็นเหตุทำให้นางไม่เหลืออะไร ทั้งดวงตาของนางสิบสองห่อของวิเศษที่นางสันธีฝากให้เก็บดูแลรักษา แม้กระทั่งคนที่ตัวเองรักก็ได้จากนางไป สิ่งที่เกิดขึ้นนี้ถือว่าการมัวเมาเป็นสิ่งที่ศาสนาไม่สนับสนุน ตามศีล 5 ในข้อ 5
Other Abstract: This study aims at studying roles and Meree's dancing postures in the Thai Lakon Nok dance drama "Rotthasen". The objectives are to study history and components of the drama and Meree's dancing postures and to analyze the significance of the dancing postures and Meree's character that influences roles in Thai social context This research is conducted by studying academic resources related, by interviewing dancers who played Meree and by collecting the information on dancing postures from "Ratchana Paungprayong". a dancer in the field of Thai dancing art .The study has found that Meree is the main character acting as a queen and a bad mannered woman in the same time. Meree is Santhee's Rotthasen's steped mother adopted daughter. Meree is the main character in the episode "Meree Khee Mao, Drunk Meree" Tits history is far back in Ayuttaya era.,until, The Fine Art Department arranged the dramatic scripts to play dance . Meree's character is to be well-mannered and polite. Her dancing posturg are elegant and her talking is polite.But, when she is drunk, her character becomes impolite with noise and to be energetic i.c. faster and not too beautiful in dancing. The dancing postures are maintained in Thai dance standard . Besides, to enjoy the audiences dancing postures when she is drunk are created according to the dance school of Lonkon Nok . In the character of Meree has reflectx a social context, morals in gartefalners,houesty,generousity,loyalty. Therefore, this character is a good example that should be followed in terms of respect to parents and love as well as royalty. On the contrary, a character to be a drunk is considered not well-behaved.her drinking makes her lose everything and her lover leaving away as. drinking is the fifth precept appeaning in the five precepts in Buddhism. Research on roles in Thai dance dramas plays is found in a very small number. Consequently, this study is beneficial to dramatic analysis. Lastly, there should be researches conducted in this field in order to be academic resources in the field of Thai dramatic arts in the future
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นาฏยศิลป์ไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36047
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.932
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.932
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pudcharin_ju.pdf4.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.