Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44442
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ภัทรวดี ภูชฎาภิรมย์ | en_US |
dc.contributor.author | ภัทรพงศ์ เทพยรักษ์ | en_US |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-08-21T09:28:49Z | |
dc.date.available | 2015-08-21T09:28:49Z | |
dc.date.issued | 2557 | en_US |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44442 | |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557 | en_US |
dc.description.abstract | งานวิจัยเรื่องสถานภาพของนักดนตรีปี่มวยในสนามมวยลุมพินี มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมาของนักดนตรีปี่มวยสนามมวยลุมพินี รวมถึงบทบาทความสำคัญและสถานภาพของนักดนตรีปี่มวยที่สนามมวยลุมพินีในปี พ.ศ. 2499 ถึง พ.ศ.2557 สถานภาพของนักดนตรีปี่มวยลุมพินีจำแนกได้เป็น 2 ช่วงคือ ช่วง พ.ศ. 2499 ถึง พ.ศ. 2535 นักดนตรีปี่มวยของสนามมวยลุมพินี มีสถานะเป็นข้าราชการของกองดุริยางค์ทหารบก จนในปี พ.ศ. 2519 เกิดปัญหารายได้ในการดำรงชีพ จึงทำให้นักดนตรีปี่มวยลาออก ส่งผลให้เกิดการปรับเปลี่ยนระบบในการทำงาน เพิ่มรายได้ และเพิ่มจำนวนนักดนตรีปี่มวยเพื่อแบ่งเบาภาระหน้าที่ ทำให้นักดนตรีปี่มวยสนามมวยลุมพินีมีสถานภาพดีขึ้น ช่วง พ.ศ. 2536 ถึง พ.ศ.2557 กองดุริยางค์ทหารบกขาดแคลนผู้มีความสามารถในการเป่าปี่มวย จึงรับนักดนตรีปี่มวยพลเรือนเข้ามาทำหน้าที่นักดนตรีปี่มวยสนามมวยลุมพินีนับแต่นั้น กลวิธีในการบรรเลงของวงดนตรีปี่มวยสนามมวยลุมพินี ส่วนมากแบบแผนในการบรรเลงจะเป็นสิ่งที่นักดนตรีปี่มวยปฏิบัติสืบทอดกันมาจากรุ่นสู่รุ่น ส่วนการคัดเลือกเพลงเป็นการคัดเลือกตามแบบแผนส่วนหนึ่ง และตามไหวพริบปฏิภาณของผู้ที่เป็นนักดนตรีปี่มวยอีกส่วนหนึ่ง ทั้งนี้อาจมีเซียนมวยหรือโปรโมเตอร์ขอให้บรรเลงเพลงที่ได้รับความนิยมตามยุคสมัยในบางครั้ง นักดนตรีปี่มวยสนามมวยลุมพินี เป็นนักดนตรีที่ได้รับการยกย่องจากวงวิชาชีพดนตรีว่ามีฝีมือความสามารถ และสืบทอดแบบแผนการบรรเลงปี่มวยตามขนบ จึงมีบทบาทเป็นที่ยอมรับถึงปัจจุบัน เห็นได้จากการได้รับเชิญให้ไปปฏิบัติหน้าที่ในสถานที่จัดการแข่งขันมวยไทยต่างๆ อยู่เสมอ | en_US |
dc.description.abstractalternative | The main purpose of this Research called "the Status of Pee Muay Musicians in Lumpini Boxing Stadium" is to study background and history of Pee Muay musicians in Lumpini Boxing Stadium, as well as their important roles and status from 1956 to 2014 The work status of Pee Muay musicians in Lumpini Boxing Stadium can be categorized into two main periods. During the period from 1956 to 1992 their work status or career is governmental officials of the Royal Thai Army Band. Until 1976 due to the difficulty of earning income and imbalance of load work, Pee Muay musicians started to resign. This leads to the structural change at Lumpini Boxing stadium. After the system was improved, Pee Muay musicians had higher income, a lot of musicians were employed in order to share load work, and their quality of lives at Lumpini Boxing Stadium was positively improved. During the period from 1993 to 2014 the Royal Thai Army Band lacked potential musicians who could perform Pee Muay, the significant change happened. Civilians who can play Pee Muay have been recruited as Pee Muay musicians in Lumpini Boxing Stadium since then. Regarding techniques and tactics of Pee Muay Band performance in Lumpini Boxing Stadium, Pee Muay musicians have passed on their knowledge from generation to generation and it is mainly traditional styles. Screen a song, musicians combine both Thai music tradition and their personal sagacity or intelligence. Moreover, there might be a case that Pee Muay musicians are requested some fashionable popular songs by boxing promoters and boxing experts. Pee Muay musicians in Lumpini Boxing Stadium have been normally respected and admired of their proficient and skillful talents by the music profession. They have also inherited Pee Muay traditional patterns and styles. Therefore, we can recognize that Pee Muay musicians in Lumpini Boxing Stadium have been invited to perform in lots of the high standard boxing matches and have played the important role in the society up till now. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.484 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | นักดนตรี -- ไทย -- กรุงเทพฯ | th |
dc.subject | นักดนตรี -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- ประวัติ | th |
dc.subject | ไทย -- กรุงเทพฯ -- สนามมวยเวทีลุมพินี -- ประวัติ | th |
dc.subject | Musicians -- Thailand -- Bangkok | en_US |
dc.subject | Musicians -- Thailand -- Bangkok -- History | en_US |
dc.subject | Thailand -- Bangkok -- Lumpinee Boxing Stadium -- History | en_US |
dc.title | สถานภาพของนักดนตรีปี่มวยในสนามมวยลุมพินี | en_US |
dc.title.alternative | THE STATUS OF PEE MUAY MUSICIANS IN LUMPINEE BOXING STADIUM | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | ดุริยางค์ไทย | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | patarawdee.p@chula.ac.th | en_US |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2014.484 | - |
Appears in Collections: | Fine Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5386739035.pdf | 4.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.