Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51188
Title: นาฏยลักษณ์ของนางยักษ์ในโขนและละครรำ
Other Titles: CHARACTERISTICS OF THE PERFORMANCE OF THE FEMALE DEMONS IN KHON MASKED DRAMA AND DANCE DRAMA
Authors: จิรัชญา บุรวัฒน์
Advisors: ผุสดี หลิมสกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: bundit@hotmail.com,sg.bundit@gmail.com
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์เรื่อง นาฏยลักษณ์ของนางยักษ์ในโขนและละครรำ มีวัตถุประสงค์ในการวิจัยเพื่อศึกษาและวิเคราะห์นาฏยลักษณ์ของตัวนางยักษ์ในการแสดงโขนและละครรำ โดยใช้กรณีศึกษาบทบาทนางยักษ์ในโขนและละครรำของกรมศิลปากรที่มีบทบาทสำคัญในการดำเนินเรื่อง จำนวน 6 บทบาท ได้แก่ นางสำมนักขา นางอังกาศตไล นางศุภลักษณ์ นางพันธุรัต นางผีเสื้อสมุทร และนางศูรปนขา นางยักษ์เป็นสัญลักษณ์ในการสะท้อนคุณธรรมจริยธรรมทั้งในแง่ดีและไม่ดี รวมทั้งสะท้อนความเชื่อทางพุทธศาสนาและคติความเชื่อในท้องถิ่นของไทยถ่ายทอดออกมาเป็นงานวรรณกรรมและนำไปสู่รูปแบบของการแสดงโขนและละครรำ งานวิจัยฉบับนี้ใช้วิธีดำเนินการวิจัยที่สำคัญ ได้แก่ การค้นคว้าเชิงเอกสาร การสัมภาษณ์ศิลปินผู้แสดงบทบาทนางยักษ์ การฟังสัมมนา การชมการแสดงสดและวีดีทัศน์ เพื่อนำข้อมูลมาวิเคราะห์และเรียบเรียงเป็นวิทยานิพนธ์และเผยแพร่บทความวิจัยลงในวารสารระดับชาติ ผลการวิจัยพบว่า นางยักษ์ คือ อมนุษย์เพศหญิงที่มีชาติกำเนิดมาจากเผ่าพันธุ์ยักษ์ มีทั้งรูปลักษณ์ใหญ่โตอัปลักษณ์ มีเขี้ยวงอกออกจากปาก และนางยักษ์ที่มีรูปลักษณ์สวยงามแบบนางมนุษย์ นางยักษ์ส่วนใหญ่มีฤทธิ์เหาะเหินเดินอากาศได้ มีอาวุธวิเศษ มีความสามารถในการรบ การสืบทอดบทบาทนางยักษ์ของกรมศิลปากรสืบทอดมาจากราชสำนักไทย ส่วนศิลปินนางยักษ์มีทั้งเพศชายและหญิง นางยักษ์มีบทบาทสำคัญในการเป็นผู้สร้างผู้ดำเนินเรื่อง และผู้คลี่คลายปมปัญหาของเรื่อง นาฏยลักษณ์ของนางยักษ์ขึ้นอยู่กับปัจจัยหลักสี่ประการ ได้แก่ 1. รูปแบบการแสดง ได้แก่ประเภทของและจารีตของการแสดงโขนหรือละครรำ 2. ภูมิหลังของตัวละคร ได้แก่ ชนชั้นวรรณะ บุคลิกและลักษณะนิสัย และบทบาทตามท้องเรื่อง 3. ผู้แสดงและการฝึกหัด ได้แก่ เพศของผู้แสดงและการฝึกหัดโดยครูต้นแบบ 4. กระบวนท่ารำและการแสดงออกด้านอารมณ์และพลังของตัวละคร นอกจากนี้ยังพบว่านางยักษ์ในโขนและละครรำมีนาฏยลักษณ์ร่วมกัน ได้แก่ การรำในเพลงหน้าพาทย์ เช่น เพลงกราวใน เพลงตระนิมิต เป็นต้น และนาฏยลักษณ์เฉพาะตัว ได้แก่กระบวนท่ารบและขึ้นลอยและการแสดงออกทางด้านอารมณ์และพลังตามบทบาทนั้นๆ ซึ่งส่งผลให้นาฏยลักษณ์ของนางยักษ์แต่ละตัวมีความงดงามสมจริง
Other Abstract: The objectives of this thesis are to study and analyze the characteristics of the performance of female demons in the Khon masked drama and dance drama based on the case studies of the performance of female demons with key roles in the Fine Arts Department’s Khon masked drama and dance drama, namely, Nang Summanakha, Nang Angkastalai, Nang Supaluck, Nang Phanthurat, Nang Phisuea Samut and Nang Surapanakha. Female demons symbolize both the positive and negative sides of the moral and ethical issues presented in these dramas. They also reflect the Buddhist and local Thai beliefs transmitted through various literary works and their subsequent adaptation into the performance of Khon masked drama and dance drama. The primary research methods used were: documentary research, interviews of the dance artists who performed the above-mentioned female demon roles, attendance of relevant seminars, and viewing of live and videotaped performance of these characters. The research data were then analyzed, compiled into a thesis and disseminated as a research article in a national journal. The research found the female demons to be non-human beings of the giant race with gigantic bodies, repulsive appearance and fangs protruding from their mouths. There are also female demons in pleasing human forms. Most female demons have magical power that enable them to fly through the sky, possess magical weapons and are talented warrior. The Fine Arts Department’s performance of female demon roles has been passed on from the Thai Royal Court and can be performed by dance artists of both genders. Female demons in the selected case studies have vital roles in the dramas. They are generally the initiator and prime mover as well as the unreveler of the plots. The characteristics of the performance of female demons are determined by four principal factors: 1. Performance style – they belong to the Khon masked drama or drama dance category and tradition; 2. Background of the characters – their caste, personality, temperament and roles in a specific drama; 3. Dance artists and their training – the dance artist’s gender and role model or the dance masters who trained them; and 4. Dance gestures and expression of the character’s emotion and power. In addition, the research found that the female demons in Khon masked drama and drama dance share similar performance characteristics in their dances to the Na Phat music such as the Krao Nai and Tra Nimit songs. Each female demon has unique performance characteristics of its own as seen in their individual fighting and elevating postures as well as their expression of emotion and power. The magnificent and realistic performance of these characters can be attributed to their distinctive performance characteristics.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาเอก
Degree Discipline: นาฏยศิลป์ไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/51188
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5486819735.pdf14.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.