Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60160
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | บุษรา โพวาทอง | - |
dc.contributor.author | ธนาสิน ออสุวรรณ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T06:09:08Z | - |
dc.date.available | 2018-09-14T06:09:08Z | - |
dc.date.issued | 2560 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60160 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2560 | - |
dc.description.abstract | พฤติกรรมของนักท่องเที่ยวมีแนวโน้มเปลี่ยนไปในลักษณะการท่องเที่ยวแบบความสนใจพิเศษ ส่งผลให้ธุรกิจบ้านพักพูลวิลล่ามีการเจริญเติบโต งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางกายภาพและองค์ประกอบของบ้านพักพูลวิลล่า ลักษณะทางสังคมและเศรษฐกิจ แนวคิดในการเลือกที่พัก รวมถึงความพึงพอใจในการเข้าพักของนักท่องเที่ยว รวบรวมข้อมูลที่พักจากเว็บไซต์ด้านการท่องเที่ยว สัมภาษณ์ผู้ประกอบการณ์ธุรกิจนำเที่ยว สำรวจบ้านพักที่เป็นกรณีศึกษา รวมถึงสอบถามนักท่องเที่ยวที่เข้าพักในบ้านพักกรณีศึกษา วิเคราะห์ข้อมูลโดยการระบุตำแหน่งที่พักลงในแผนที่ เขียนผัง เพื่อเปรียบเทียบข้อมูลในด้านรูปแบบการพัฒนา รวมถึงแนวคิดในการเลือกที่พักและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว ผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้ประกอบการมีแนวคิดในการนำที่พักอาศัยที่มีอยู่มาดัดแปลง เพื่อสร้างรายได้ให้กับตนเอง โดยมีการสร้างสระว่ายน้ำและสิ่งอำนวยความสะดวกเพิ่มเติม รวมถึงพัฒนาระบบการบริหารบุคลากร 2) ลักษณะที่ตั้งของบ้านพักพูลวิลล่ามี 2 แบบ คือ 2.1) ที่พักที่อยู่ติดและใกล้กับชายหาดที่ระยะ 50 – 200 เมตร 2.2) ที่พักที่อยู่ในตัวเมือง ห่างจากเทศบาลหัวหิน 10-30 กิโลเมตร 3) บ้านพักพูลวิลล่าแบ่งออกเป็น 3 ประเภท ตามลักษณะโครงการตั้งต้นก่อนดัดแปลงเป็นที่พักสำหรับนักท่องเที่ยว ได้แก่ บ้านพักอาศัยทั่วไปซึ่งมีจำนวนมากที่สุด (ร้อยละ 70) บ้านพักอาศัยในโครงการบ้านจัดสรร และโครงการที่สร้างขึ้นเป็นบ้านพักพูลวิลล่าสำหรับนักท่องเที่ยวโดยตรง 4) ระดับราคาของที่พักจะแตกต่างกันขึ้นอยู่กับตำแหน่งที่ตั้งของโครงการ และพบว่า ในวันธรรมดาจะมีราคาลดลงมาก โดยมีอัตราเฉลี่ยต่อนักท่องเที่ยว 1 คนเหลือเพียง 460 – 790 บาท และมีการปรับขึ้นลงกันอย่างต่อเนื่อง 5) นักท่องเที่ยวแบ่งออกเป็น 2 กลุ่มได้แก่ 5.1) กลุ่มอายุ 20 – 29 ปี จะให้ความสำคัญกับลักษณะทางกายภาพของที่พักมากที่สุด รองลงมาคือระดับราคา และตำแหน่งที่ตั้งของโครงการ (ร้อยละ 17.2 15.7 และ14.5 ตามลำดับ) 5.2) กลุ่มอายุ 30 – 39 ปี จะให้ความสำคัญกับลักษณะทางกายภาพของที่พักมากที่สุดเช่นกัน แต่รองลงมาคือตำแหน่งที่ตั้ง และระดับราคา (ร้อยละ 17.5 15.3 และ15.2 ตามลำดับ) 6) นักท่องเที่ยวมีความพึงพอใจต่อลักษณะทางกายภาพและองค์ประกอบของที่พักในระดับมาก โดยโครงการที่สร้างขึ้นเป็นบ้านพักพูลวิลล่าสำหรับนักท่องเที่ยวโดยตรงได้รับความพึงพอใจจากนักท่องเที่ยวมากที่สุด และพบว่านักท่องเที่ยวมีระดับความพึงพอใจต่อห้องพักของบ้านพักพูลวิลล่าที่มีจำนวนมากสอดคล้องกับจำนวนสมาชิกที่เข้าพักมากที่สุด จากการศึกษาแสดงให้เห็นว่า นักท่องเที่ยวที่เข้าพักให้ความสำคัญกับลักษณะทางกายภาพของที่พัก โดยพึงพอใจในที่พักที่มีห้องพักจำนวนมากสอดคล้องกับจำนวนสมาชิกมากที่สุด สะท้อนให้เห็นถึงรูปแบบการพัฒนาที่พักที่สอดคล้องกับพฤติกรรมการท่องเที่ยวในปัจจุบัน การศึกษาจะเป็นประโยชน์ต่อผู้ประกอบการในเขตพื้นที่ และผู้ประกอบการในพื้นที่อื่นที่มีลักษณะสอดคล้องกัน ส่งผลต่อการพัฒนาการท่องเที่ยวสำหรับภาครัฐและภาคเอกชนในอนาคต | - |
dc.description.abstractalternative | Tourists’ changing behaviors have spurred Special Interest Tourism (SIT) and have led to the growth of the pool villa business. The objective of this research is to study physical features, components of pool villas, the social and economic status of tourists, thoughts towards accommodation and tourist feedback after checkout in order to gauge how well pool villas meet the expectations and needs of travelers. Data studied was collected from tourism websites and tour agency interviews, as well as on-site exploration of targeted villas and guest surveys. The data analysis was conducted by indicating each villa’s location in a map, creating plans and comparing development details, physical features and components of the villas, including tourists’ accommodation selection criteria and satisfaction. The results show that, firstly, pool villa operators have ideas about transforming their residences into places that can earn them money by providing a swimming pool or other additional facilities. This also includes development of personnel management systems in order to increase potential through alignment with requirements of the tourists. Secondly, pool villas are categorized into 2 types, based on location, which are 1) villas set adjacent to the beach, or 50-200 meters from the beach; 2) villas located in the city area, 10-30 km from Hua Hin Municipality Office.Thirdly, pool villas can also be categorized into 3 types based on the style of housing project prior to its transformation into accommodation for tourists (i.e. residences located outside housing projects, residences located in housing projects, and pool villas in housing projects that were initially constructed for tourism purposes). Fourthly, accommodation rates of pool villas vary depending on the location, and it was also found that tourists who stay on weekdays enjoy lower rates, averaging only THB 460-790 per guest, and that the rates are adjustable at all times. Fifthly, tourists can be divided into 2 groups, which are 1) tourists aged between 20 and 29 years, and 2) tourists aged 30-39 years. The first group mainly focuses on the physical features of their accommodation, while pricing and location are secondary and tertiary considerations (17.2%, 15.7% and 14.5% respectively). The latter group also mainly focuses on physical features; however, location is prioritized above pricing as secondary and tertiary considerations (17.5%, 15.3% and 15.2% respectively). Sixthly, tourists are highly satisfied with villas’ physical features and components, especially with rooms, bathrooms, atmosphere, the housing project in which the villa is located, booking channels, staff and reputation. The group of tourists staying in the targeted luxurious villas (D) is the only group that expressed satisfaction with on-site swimming pools. The study indicates that the ideas of the operators in transforming their residences result in a range of different effects on the physical features and components of pool villas, and also reflect development patterns that are in line with the changing travel behaviors. This study is beneficial to villa operators in the Hua Hin area and those in other areas that possess similar characteristics that influence the promotion of tourism by the government and the private sector, and responding to the needs of tourists in the future. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2017.706 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.title | การเลือกที่พักของนักท่องเที่ยวในรูปแบบบ้านพักพูลวิลล่าที่ดำเนินการโดยผู้ประกอบการขนาดกลางและขนาดย่อม ในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ | - |
dc.title.alternative | TOURISTS’ SELECTING PROCESS IN POOL VILLAS OPERATED BY SMALL ENTERPRENEURS IN HUA HIN DISTRICT, PRACHUAPKHIRIKHAN PROVINCE | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | การพัฒนาที่อยู่อาศัยและอสังหาริมทรัพย์ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.email.advisor | Bussara.S@Chula.ac.th,sara_sripanich@yahoo.com | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2017.706 | - |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5973305725.pdf | 8.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.