Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76055
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วีรชาติ เปรมานนท์ | - |
dc.contributor.author | วรชา ออกกิจวัตร | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-21T06:06:46Z | - |
dc.date.available | 2021-09-21T06:06:46Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76055 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2563 | - |
dc.description.abstract | บทประพันธ์เพลงมหาบัณฑิตนิพนธ์ “มัทนะพาธา” คีตวรรณกรรมสำหรับวงเชมเบอร์ออร์เคสตรา ได้รับแรงบันดาลใจมาจากวรรณคดีไทย เรื่อง มัทนะพาธา บทพระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว รัชกาลที่ 6 โดยนำมาประพันธ์เป็นดนตรีพรรณนาเพื่อเล่าเรื่องและถ่ายทอดความรู้สึกในรูปแบบของดนตรีร่วมสมัยที่ผสมผสานหลักทฤษฎีแนวคิดและเทคนิควิธีการของดนตรีตะวันตกและตะวันออกได้อย่างประสานกลมกลืน รวมทั้งการนำรูปแบบ คีตลักษณ์ไทยมาพัฒนาเพื่อสร้างจินตนาการเรื่องราวของความรักในหลากหลายอารมณ์ บทประพันธ์สำหรับวงเชมเบอร์ออร์เคสตรานี้ มีความยาวประมาณ 20 นาที แบ่งเป็น 4 กระบวน ประพันธ์ในระบบโทนาลิตี มีการใช้บันไดเสียงเพนตาโทนิก และโมด สีสันลีลาที่แสดงเอกลักษณ์ความเป็นไทย มีการวางวงจรประสานเสียงอย่างประณีต เพื่อแสดงมิติความสำคัญของศูนย์กลางเสียง | - |
dc.description.abstractalternative | “Madanabadha” the dramatic tone poem for chamber orchestra is the Master Degree composition inspired by the written royal literature “Madanabadha” of King Vajiravudh, Rama VI. The program music composition expressed the dramatic by implementing theoretical and technical approaches into dramatic and harmonic music. The contemporary musical style has delicately blended the Western and Eastern musical and formatting idioms whereby the traditional Thai musical form was developed in order to create imaginative love story in different emotional angles. The chamber music composition is approximately 20 minutes explored the systematic tonality of pentatonic and modal aspects utilizing specific and unique Thai traditional music concept to conduct the artistically harmonic dimensions to the perfect tonal center sound design. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.717 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | การแต่งเพลง | - |
dc.subject | วงดุริยางค์ | - |
dc.subject | Composition (Music) | - |
dc.subject | Orchestra | - |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | - |
dc.title | บทประพันธ์เพลงระดับมหาบัณฑิต : "มัทนะพาธา" คีตวรรณกรรมสำหรับวงเชมเบอร์ออร์เคสตรา | - |
dc.title.alternative | Master music composition: "Madanabadha" the dramatic tone poem for chamber orchestra | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | ดุริยางคศิลป์ตะวันตก | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2020.717 | - |
Appears in Collections: | Fine Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6280033035.pdf | 21.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.