Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77525
Title: | Pt/HYcore-Pd/TiO2shell catalysts for one-pot reaction of jatropha oil to biojet fuel |
Other Titles: | การผลิตน้ำมันเจ็ทจากน้ำมันสบู่ดำโดยใช้ตัวเร่งปฎิกิริยา Pt/HYcore-Pd/TiO2shell |
Authors: | Vorachit Umnuayporn |
Advisors: | Siriporn Jongpatiwut |
Other author: | Chulalongkorn University. The Petroleum and Petrochemical College |
Advisor's Email: | No information provided |
Subjects: | Jatropha curcus Hydrocracking สบู่ดำ (พืช) การแตกตัวด้วยไฮโดรเจน |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | Biojet fuel is obtained by the hydrodeoxygenation of triglycerides followed by hydrocracking and hydroisomerization reactions of the intermediate long chain hydrocarbons. In our previous studies, the catalysts for the two reactions were Pd/TiO₂ and Pt/HY respectively. In this research. The two catalysts were combined into Pt/HY ͨ ͦ ͬ ͤ -Pd/TiO₂ s ͪ ͤ ll catalysts with different Pd/TiO₂ s ͪ ͤ ll compositions (i.e. 31 %, 36 %, 44 %, and 57 wt%). The catalytic activities of the core-shell catalyst were tested in a continuous flow fixed bed reactor, compared with the pure Pt/HY, Pd/TiO₂ and physical mixture of the two catalysts. XRD, TEM, BET, TPD, TPR. And AAS results showed losing Pt/HY and Pd/TiO₂ catalyst properties. The core-shell catalysts with Pd/TiO₂ s ͪ ͤ ll of 31 %, 36 %, 44 %, and 57 % exhibited 100 % conversion of triglycerides into gasoline, jet, and diesel fuel range products while Pt/HY catalyst exhibited very low conversion of triglycerides with high oxygenate products and Pd/TiO₂ catalyst only converted to diesel range paraffin hydrocarbons compared to those obtained over core-shell catalyst were shorter chain hydrocarbons compared to those obtained from the physical mixing catalyst due to its core-shell mechanism that jatropha oil was first deoxygenated in Pd/TiO₂ s ͪ ͤ ll before further cracked in Pt/HY ͨ ͦ ͬ ͤ. Among all prepared catalysts, the core-shell catalyst with 36 % Pd/TiO₂ s ͪ ͤ ll gave the highest biojet fuel yield of 40 % at TOS of 2 h. |
Other Abstract: | การผลิตน้ำมันเจ็ทที่มาจากพลังงานหมุนเวียน เริ่มจากน้ำมันที่มีส่วนผสมของไตรกลีเซอไรด์ผ่านปฏิกิริยาไฮโดรดิออกซิจิเนชันตามด้วยปกิกิริยาไฮโดรแครกกิง และ ปฏิกิริยาไฮโดรไอโซเมอไรเซชันของสาร มัธยันตร์ที่เป็นไฮโดรคาร์บอนสายยาว การศึกษาที่ผ่านมาได้ใช้ตัวเร่งปฏิกิริยา Pd/TiO₂ และ Pt/HY ตาม ลำดับ งานวิจัยนี้ได้นำตัวเร่งปฏิกิริยาทั้งสองตัวมารวมเป็นตัวเร่งปฏิกิริยาคอร์เชลล์ในสัดส่วนต่าง ๆ ตัวเร่งปฏิกิริยาคอร์เชลล์ที่เตรียมขึ้นจะถูกนำมาทดสอบความว่องไวในการเร่งปฏิกิริยาจากน้ำมันสบู่ดำเป็นน้ำมันเจ็ท โดยใช้เครื่องปฏิกรณ์แบบเบดนิ่งชนิดไหลต่อเนื่อง ผลการวิเคราะห์ตัวเร่งปฏิกิริยาโดยใช้เทคนิค XRD, TEM, BET, TPD, TPR และ AAS แสดงให้เห็นว่าตัวเร่งปฏิกิริยาคอร์เชลล์ที่เตรียมขึ้นยังคงคุณสมบัติของตัวเร่ง ปฏิกิริยา Pt/HY และ Pd/TiO₂ ไว้ตัวเร่งปฏิกิริยาคอร์เชลล์ที่สัดส่วนน้ำหนัก Pd/TiO₂ ที่ 31%, 36%, 44% และ 57% สามารถแปรงสภาพน้ำมันสบู่ดำทั้งหมดเป็นไฮโดรคาร์บอนในช่วงจุดเดือดของน้ำมันแกโซลีน น้ำมันเจ็ท และ น้ำมันดีเซล ในขณะที่ตัวเร่งปฏิกิริยา Pt/HY แปรงสภาพน้ำมันสบู่ดำได้ต่ำและได้ผลิตผลของออกซิจิเนตเป็นหลัก และตัวเร่งปฏิกิริยา Pd/TiO₂ ได้ผลิตผลไฮโดรคาร์บอนโซ่ตรงในช่วงน้ำมันดีเซล ผลผลิตไฮโดรคาร์บอนจากตัวเร่งปฏิกิริยาคอร์เชลล์โซ่สั้นกว่าเมื่อเทียบกับผลผลิตจากตัวเร่งปฏิกิริยาที่ ผสมทางกายภาพในสัดส่วนเดียวกันเพราะกลไกของคอร์เชลล์ เนื่องจากไตรกลีเซอไรด์ผ่านปฏิกิริยาไฮโดรดี ออกซิจิเนชันในตัวเร่งปฏิกิริยา Pd/TiO₂ ก่อนที่จะผ่านปฏิกิริยาไฮโครแครกกิงในตัวเร่งปฏิกิริยา Pt/HY ใน จำนวนตัวเร่งปฏิกิริยาที่ได้เตรียมตัวเร่งปฏิกิริยาคอร์เชลล์ที่สัดส่วน Pd/TiO₂ 36% ได้ผลผลิตน้ำมันเจ็ทได้สูง สุดที่ 40% |
Description: | Thesis (M.S.)--Chulalongkorn University, 2015 |
Degree Name: | Master of Science |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Petroleum Technology |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77525 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.1485 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2015.1485 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Petro - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vorachit_um_front_p.pdf | Cover and abstract | 935.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Vorachit_um_ch1_p.pdf | Chapter 1 | 619.18 kB | Adobe PDF | View/Open |
Vorachit_um_ch2_p.pdf | Chapter 2 | 1.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
Vorachit_um_ch3_p.pdf | Chapter 3 | 944.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Vorachit_um_ch4_p.pdf | Chapter 4 | 2.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Vorachit_um_ch5_p.pdf | Chapter 5 | 616.07 kB | Adobe PDF | View/Open |
Vorachit_um_back_p.pdf | Reference and appendix | 836.76 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.