Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79756
Title: | การตัดสินใจเข้าร่วมมาตรการโครงการอีลิทเฟล็กซิเบิลวันของบริษัทพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ในช่วงการแพร่ระบาด โควิด-19 พ.ศ.2564 |
Other Titles: | Decision making of real estate companies to participate in the governmental project, Thailand elite flexible one, during the COVID-19 pandemic in 2021 |
Authors: | สลิลลา จีระนันทกิจ |
Advisors: | บุษรา โพวาทอง |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ |
Issue Date: | 2564 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | เนื่องจากสถานการณ์ใน พ.ศ.2563- 2564 การแพร่ระบาดของโควิด-19 ส่งผลกระทบต่อภาพรวมของเศรษฐกิจไทยเป็นอย่างมาก โดยเฉพาะตลาดธุรกิจอสังหาริมทรัพย์ ภาครัฐจึงมีแนวทางในการช่วยเหลือผู้ประกอบการ โดยการจัดทำโครงการอีลิทเฟล็กซิเบิลวัน (Elite Flexible One) งานวิจัยจึงมุ่งศึกษา บริษัทอสังหาริมทรัพย์ไทยที่มีการตัดสินใจเข้าร่วมโครงการ EFO ซึ่งมีบริษัทพัฒนาอสังหาริมทรัพย์จำนวน 18 บริษัท ได้มีการแบ่งขนาดบริษัท 3 ขนาด ได้แก่ บริษัทขนาดใหญ่ บริษัทขนาดกลาง และบริษัทขนาดเล็ก ใช้การสัมภาษณ์บริษัทขนาดเล็ก 5 บริษัท โดยมีการวิเคราะห์ข้อมูลร่วมกันอย่างเป็นระบบและเชื่อมโยงข้อมูลเข้าด้วยกัน แสดงความสำคัญ ของข้อมูลได้ชัดเจนยิ่งขึ้นในการตัดสินใจเข้าร่วมโครงการอีลิทแฟล็คซิเบิลวันเพื่อนำไปสู่ข้อสรุป จากผลการศึกษาพบว่า 1) บริษัทพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ตัดสินใจเข้าร่วมโครงการ EFO ด้วยแนวความคิด เพื่อตอบสนองมาตราการกระตุ้นเศรษฐกิจของรัฐบาล เพื่อเพิ่มโอกาสทางธุรกิจ เพื่อช่วยสนับสนุนยอดขาย เพื่อขยายฐานลูกค้าชาวต่างชาติ และ เพื่อกระตุ้นให้ลูกค้าวัยใกล้เกษียณตัดสินใจมาใช้ชีวิตในประเทศไทย 2) ลักษณะโครงการที่บริษัทอสังหาริมทรัพย์นำโครงการเข้าร่วมโครงการ EFO บริษัทขนาดใหญ่และบริษัทขนาดเล็ก โครงการจะอยู่ในทําเลพระรามที่ 4 อโศกมนตรี สุขุมวิท ทองหล่อและเอกมัย และบริษัทขนาดเล็กโครงการอยู่ในทำเลย่านอโศก-พระราม 9 - รัชดาฯ- ห้วยขวาง ระดับราคาคล้ายคลึงกันทั้ง 3 ขนาด คือ Upper Class(100,000-150,000 บาท/ตร.ม.) ขนาดห้องนอน 1-2 ห้องนอนสัดส่วนที่มากที่สุด และปีที่โครงการสร้างแล้วเสร็จ บริษัทขนาดใหญ่ นำเข้าร่วมในปี 2564 บริษัทขนาดกลางและบริษัทขนาดเล็ก นำโครงการในปี 2563 3) การใช้การสื่อสารการตลาดบูรณาการเพื่อช่วยขายโครงการที่เข้าร่วม EFO ทั้งทางตรงและทางอ้อม เพื่อให้เป็นที่รู้จักในกลุ่มลูกค้าต่างประเทศ ได้แก่ บริษัทขนาดใหญ่จะมีการใช้การสื่อสารการตลาดบูรณาการในทุกด้านการตลาดออนไลน์ การประชาสัมพันธ์ และการส่งเสริมการขาย มากกว่าบริษัทขนาดกลาง และบริษัทขนาดเล็ก 4) ผลจากการเข้าร่วมโครงการ EFO ข้อดี ช่วยสนับสนุนยอดขาย และให้ความสะดวกสบายแก่ลูกค้าต่างชาติ ข้อจำกัด ราคา 10 ล้านบาทสูงเกินไป และบัตร EFO ไม่สามารถทำงานในประเทศไทยได้ ข้อเสนอแนะ อนุญาตให้บัตร EFO สามารถทำงานในประเทศไทยได้เนื่องจากกลุ่มลูกค้าชาวต่างชาติเป็นกลุ่มผู้ประกอบการและนักลงทุน รัฐบาลพิจารณาให้วีซ่ายาวขึ้นเป็น 10 ปี และลดราคาการเข้าร่วมโครงการ EFO เดิมจาก 10 ล้านบาท เป็นต้น งานวิจัยฉบับนี้แสดงให้เห็นว่า การตัดสินใจเข้าร่วมโครงการอีลิทแฟล็คซิเบิลวันของบริษัทพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ ส่วนใหญ่มีแนวคิดเพื่อให้บริษัทเป็นที่รู้จักในกลุ่มลูกค้าต่างประเทศโดยผ่านโครงการของรัฐ ผลการศึกษาจะเป็นประโยชน์ต่อรัฐบาลในการนำผลไปปรับปรุงมาตรการเพื่อช่วยเหลือธุรกิจภาคอสังหาริมทรัพย์ต่อไป |
Other Abstract: | The COVID-19 pandemic in 2020-2021 greatly affected the overall Thai economy, especially the real estate market. The government, therefore, has created a guideline to help entrepreneurs through the Elite Flexible One project. This research examined 18 Thai real estate development companies that participated in the EFO project. The companies were categorized into three sizes: large companies, medium-sized companies, and small companies; interviews were conducted with five smaller companies, and the data were systematically analyzed and linked to clearly show the importance of participating in the Elite Flag One project. From the study, it was found that 1) real estate developers decided to participate in the EFO project with the idea of responding to the government's economic stimulus measures, increasing business opportunities, helping support sales, expanding their foreign customer base, and encouraging customers near retirement age to decide to live in Thailand; 2) the project characteristics of real estate companies participating in the EFO project were large companies and small companies. Large company projects will be located in the Rama IV, Asoke Montri, Sukhumvit, Thonglor, and Ekkamai areas, and small company projects will be located in the Asoke, Rama 9, Ratchada, and Huai Khwang areas. The price level was similar for all three sizes, namely upper class (100,000-150,000 baht/square meter) 1-2 bedroom units, which were the largest proportion along with the year the project was completed. The large companies took part in 2021, with medium-sized companies and small companies leading projects in 2020. 3) Companies used integrated marketing communications to help sell EFO projects both directly and indirectly to foreign customers, including large companies that used integrated marketing communications in multiple aspects, such as online marketing, public relations, and promotions, more than medium and small companies. 4) Advantages of participating in the EFO project included sales support help and increased convenience for foreign customers, but the disadvantages were that the price of 10 million baht is too high and the EFO card could not work in Thailand. As a result, suggestions include allowing the EFO cards to work in Thailand for foreign customers who are entrepreneurs and investors. The government should consider extending the visa to 10 years and reducing the price of participation in the former EFO project from 10 million baht. This research shows that most real estate developers' decision to participate in the Elite Flag One program is based on the idea of gaining exposure to international clients through government projects. The results of the study will benefit the government in improving measures to help the real estate business in the future. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2564 |
Degree Name: | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การพัฒนาที่อยู่อาศัยและอสังหาริมทรัพย์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79756 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2021.521 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2021.521 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6372022225.pdf | 6.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.