Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82367
Title: | การแสดงเดี่ยวเปียโนโดย อิษฎ์นันทน์ โชติรสนิรมิต : บทเพลงเดี่ยวและคอนแชร์โตจากสามยุคดนตรี |
Other Titles: | Piano recital by Isanan Chotirosniramit: solo pieces and concerto from three periods of music |
Authors: | อิษฎ์นันทน์ โชติรสนิรมิต |
Advisors: | ปานใจ จุฬาพันธุ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์ |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาหาความรู้ วิเคราะห์ ตีความบทเพลง และเลือกใช้เทคนิคที่เหมาะสมในการบรรเลงบทเพลงสำหรับเปียโนจำนวนทั้งสิ้น 5 บท ได้แก่ Toccata in C minor, BWV 911 ผลงานของโยฮันน์ เซบาสเตียน บาค Two Nocturnes, Op.62 ผลงานของเฟรเดริค โชแปง Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante, Op.22 ผลงานของเฟรเดริค โชแปง และ Piano Concerto No.3 in C minor, Op.37 ผลงานของลุดวิก ฟาน เบโทเฟน การแสดงซึ่งประกอบด้วยเพลงเดี่ยวและคอนแชร์โตเป็นการแสดงที่ต้องอาศัยเทคนิคการบรรเลงขั้นสูง การตีความที่ลึกซึ้ง และกระบวนการฝึกซ้อมอย่างเป็นระบบ โดยเฉพาะการแสดงร่วมกับกลุ่มนักดนตรี ผลการวิจัยแสดงผลการตีความบทเพลง การนำเสนอเทคนิคการบรรเลงและวิธีการฝึกซ้อมเพื่อการบรรเลงบทเพลงตามแนวปฏิบัติที่ถูกต้อง รวมทั้งขั้นตอนการเตรียมความพร้อมสำหรับการแสดงเดี่ยวเปียโนที่จัดขึ้นเมื่อวันที่ 15 ธันวาคม พ.ศ.2565 ณ Tongsuang's Concert Salon & Gallery จังหวัดปทุมธานี ใช้เวลาในการแสดงทั้งหมดประมาณ 1 ชั่วโมง 20 นาที |
Other Abstract: | This research aims to develop music knowledge, analyze musical structure, interpret, and use proper performing techniques in 5 compositions for piano: Toccata in C minor, BWV 911 by Johann Sebastian Bach, Two Nocturnes, Op.62 by Frederic Chopin, Andante Spianato et Grande Polonaise Brillante, Op.22 by Frederic Chopin, and Piano Concerto No.3 in C minor, Op.37 by Ludwig van Beethoven. The program with both solo pieces and a piano concerto requires prominent techniques, thoughtful interpretation, and organized practice, especially performing with an ensemble. The results show the researcher’s analysis, interpretation, performing techniques, and practicing process for authentic performance practice as well as process of conveying a sublime piano recital at Tongsuang's Concert Salon and Gallery, Pathum Thani on December 15th, 2022. The entire performance was about 1 hour 20 minutes. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2565 |
Degree Name: | ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ดุริยางคศิลป์ตะวันตก |
URI: | https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82367 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2022.577 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.THE.2022.577 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Fine Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6480046335.pdf | 4.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.