Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83444
Title: แนวทางพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนสังกัดเทศบาลตำบลปลายบาง จังหวัดนนทบุรี ตามแนวคิดการสร้างวินัยเชิงบวก
Other Titles: Approaches for developing student affairs administration of Plaibang Municipality Schools Nonthaburi province
Authors: ธวาทิตย์ ทองทับ
Advisors: ธีรภัทร กุโลภาส
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Subjects: กิจกรรมของนักเรียน
การบริหารการศึกษา
วินัยของเด็ก
โรงเรียน -- ไทย -- นนทบุรี
Student activities
Discipline of children
Schools -- Thailand -- Nonthaburi
Issue Date: 2564
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงบรรยาย มีวัตถุประสงค์เพื่อ1) ศึกษาสภาพปัจจุบันสภาพที่พึงประสงค์ และความต้องการจำเป็นของการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนสังกัดเทศบาลตำบลปลายบาง จังหวัดนนทบุรี ตามแนวคิดการสร้างวิชัยเชิงบวก 2) นำเสนอแนวทางการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนสังกัดเทศบาลตำบลปลายบาง จังหวัดนนทบุรี ตามแนวคิดการสร้างวินัยเชิงบวก ผู้ให้ข้อมูลในการวิจัย ประกอบด้วย ผู้อำนวยการสถานศึกษา รองผู้อำนวยการสถานศึกษาและครูผู้สอน โรงเรียนสังกัดเทศบาลตำบลปลายทาง จังหวัดนนทบุรี รวมทั้งสิ้น 115 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม โดยสถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ค่าเฉลี่ยเลขคณิตส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าดัชนีความต้องการจำเป็น ผลการศึกษาพบว่า 1) สภาพปัจจุบันของการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนสังกัดเทศบาล ตำบลปลายบาง จังหวัดนนทบุรี ตามแนวคิดการสร้างวินัยเชิงบวก โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x = 3.640) และมากที่สุด (x = 4.570) ด้านที่มีความต้องการจำเป็นสูงที่สุด คือ งานกิจกรรมแนะแนว (PNI [Modified] = 0.267) รองลงมาคือ งานวินัยและความประพฤติ (PNI [Modified] = 0.261) และด้านที่มีความต้องการจำเป็นต่ำที่สุด คือ ด้านงานกิจกรรมชุมนุม (PNI [Modified] = 0.246) 2) แนวทางพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนสังกัดเทศบาลปลายบาง จังหวัดนนทบุรี ตามแนวคิดการสร้างวินัยเชิงบวก ประกอบด้วย 3 แนวทางหลัก 9 แนวทางย่อย และ 18 วิธีดำเนินการประกอบด้วย แนวทางที่1 พัฒนาระบบดูแลช่วยเหลือนักเรียน เพื่อส่งเสริมการสร้างวินัยเชิงบวกด้านการแก้ปัญหาประกอบด้วย 3 แนวทางย่อย 6 วิธีดำนเนินการ แนวทางที่ 2 ยกระดับคุณภาพกิจกรรมแนะแนว เพื่อส่งเสริมการสร้างวินัยเชิงบวก ด้านความร่วมมือ ประกอบด้วย 3 แนวทาง ย่อย 6 วิธีดำเนินการ และ แนวทางที่ 3 พัฒนากิจกรรมชุมนุม เพื่อส่งเสริมการสร้างวินัยเชิงบวกด้านการคำนึ่งถึงผู้อื่น ประกอบด้วย 3 แนวทาง ย่อย 6 วิธีดำเนินการ
Other Abstract: This study was descriptive research. The objectives were 1) to study the current and the desirable states and to assess the priority need index of developing student affairs administration of Plaibang Municipality Schools Nonthaburi Province based on the concept of positive discipline 2) To propose approaches for developing student affairs administration of Plaibang Municipality Schools Nonthaburi Province based on the concept of positive discipline. The informants’ contributors. The informants’ contributors were 115 personnel, including school directors, deputy directors, and teachers in Plaibang municipality schools Nonthaburi province. The research instrument was a questionnaire. The data were analyzed by mean, standard deviation and priority needs index modified. The results of the study follow: (1) the current state of student affairs management of Plaibang Municipality Schools Nontaburi Province according to the Concept of Positive Discipline were at the high level (x = 3.640). and the highest level (x = 4.570), respectively, The first priority need index fell on Advice Activity (PNI [Modified] = 0.267) followed by Discipline and Behavior Activity (PNI [Modified] = 0.261) and Club Activity (PNI [Modified] = 0.246) respectively. There were three approaches, nine sub-approaches, and eighteen procedures for Developing Student Affairs Administration of Plaibang Municipality Schools Nonthaburi Province Based on The Concept of Positive Discipline. The approaches sorted by priority needs index were 1) Develop a system to support students to promote positive problem-solving discipline, there are 3 sub-approaches and 6 procedures. 2) Enhances the quality of guidance activities. to promote positive discipline in terms of cooperation, there are 3 sub-approaches, 6 procedures, and 3) Develop assembly activities. to promote the creation of a positive discipline in regard to others, consisting of 3 approaches and 6 procedures.
Description: สารนิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2564
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/83444
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2021.358
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.IS.2021.358
Type: Independent Study
Appears in Collections:Edu - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mp_6380068027_Thawatit Th.pdf107.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.