Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57840
Title: | ความสัมพันธ์ระหว่างอัตมโนทัศน์ การริเริ่มพัฒนาความงอกงามแห่งตน และความสุขของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Other Titles: | Relations among self-concept, personal growth initiative, and happiness of high school students |
Authors: | บัวบูชา เลิศวิริยะสวัสดิ์ ลักษณา ณ น่าน ศศินาถ เทอดสิทธิพงศ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา |
Subjects: | นักเรียนมัธยมศึกษา -- แง่จิตวิทยา การรับรู้ตนเอง ความตระหนักในศักยภาพตน ความสุข ความสุขในวัยรุ่น High school students -- Psychological aspects Self-perception Self-actualization (Psychology) Happiness Happiness in adolescence |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างอัตมโนทัศน์ การริเริ่มพัฒนาความงอกงามแห่งตน และความสุขของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายจำนวน 195 คน อายุ 15-19 ปี เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ มาตรวัดอัตมโนทัศน์ มาตรวัดการริเริ่มพัฒนาความงอกงามแห่งตน และมาตรวัดความสุข วิเคราะห์ด้วยสถิติสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1. อัตมโนทัศน์มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการริเริ่มพัฒนาความงอกงามแห่งตนและความสุขของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (r = .195, p<.01; r = .305, p<.019 ตามลำดับ) 2. การริเริ่มพัฒนาความงอกงามแห่งตนมีความสัมพันธ์ทางบวกต่อความสุขของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (r = .335, p<.01) 3. อัตมโนทัศน์ และ การริเริ่มพัฒนาความงอกงามแห่งตนสามารถทำนายความสุขของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (β =.249 ,p<.05; β =.286 ,p<.05 ตามลาดับ) |
Other Abstract: | The study aimed to examine relations among self-concept, personal growth initiative, and happiness of high school students. Participants were 195 high school students who aged between 15-19 years old. Instruments were Self-Concept Scale, Personal Growth Initiative Scale, and Happiness Scale. Pearson product moment correlation and multiple regression analysis were used to analyze the data. The results reveals: 1. Self-concept has a significant positive correlation with personal growth initiative and happiness of high school students (r = .195, p<.01; r = .305, p<.01 respectively). 2. Personal growth initiative has a significant positive correlation with happiness of high school students (r = .335, p<.01). 3. Self-concept and personal growth initiative were able to significantly predict happiness of high school students (β =.249 ,p<.05; β =.286 ,p<.05 respectively) |
Description: | โครงงานทางจิตวิทยานี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาจิตวิทยา คณะจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2559 A senior project submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Bachelor of Science in Psychology, Faculty of Psychology, Chulalongkorn University, Academic year 2016 |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/57840 |
Type: | Senior Project |
Appears in Collections: | Psy - Senior Projects |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Buabucha Lertwiriyasawat.pdf | 536.03 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.