Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82015
Title: | แนวทางพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนราชวินิต มัธยม ตามแนวคิดความเป็นพลเมืองโลก |
Other Titles: | Approaches for developing student affairs management of Rajavinit Mathayom School based on the concept of global citizenship |
Authors: | ณัฐฤทัย สุชาติล้ำพงศ์ |
Advisors: | ธีรภัทร กุโลภาส |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Subjects: | การบริหารการศึกษา กิจการนักศึกษา โรงเรียนมัธยมศึกษา -- การบริหาร โรงเรียนมัธยมศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ Student affairs services High schools -- Administration High schools -- Thailand -- Bangkok |
Issue Date: | 2563 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความต้องการจำเป็นของการพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนราชวินิต มัธยมตามแนวคิดความเป็นพลเมืองโลก 2) นำเสนอแนวทางพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนราชวินิต มัธยมตามแนวคิดความเป็นพลเมืองโลก ใช้วิธีการวิจัยเชิงบรรยาย ประชากร คือ โรงเรียนราชวินิต มัธยม ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหารและครูโรงเรียนราชวินิต มัธยม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามและแบบประเมินความเหมาะสมและเป็นไปได้ของร่างแนวทางฯ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลคือ การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิตส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ดัชนีความต้องการจำเป็น ฐานนิยม และการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) ลำดับดัชนีความต้องการจำเป็นในการพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนโรงเรียนราชวินิต มัธยมตามแนวคิดความเป็นพลเมืองโลกที่มีลำดับความต้องการจำเป็นสูงสุดคือ การเข้าร่วมกิจกรรมชุมชนในระดับท้องถิ่นไปถึงทั่วโลก รองลงมาคือ การมุ่งมั่นเพื่อความยุติธรรมทางสังคม และการรับผิดชอบต่อการกระทำของตน ตามลำดับ 2) แนวทางพัฒนาการบริหารกิจการนักเรียนมีทั้งหมด 3แนวทางหลัก ดังนี้ (1) บุกเบิกงานส่งเสริมประชาธิปไตยในโรงเรียนสู่ระดับชุมชนเพื่อส่งเสริมให้นักเรียนมีจิตสาธารณะ สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นเพื่อพัฒนาสังคม (2) พัฒนางานกิจกรรมชมรมเพื่อส่งเสริมความเป็นพลเมืองโลก ด้านการมุ่งมั่นเพื่อความยุติธรรมทางสังคม และ (3) พัฒนาคุณลักษณะคุณธรรม จริยธรรมของนักเรียน เพื่อสร้างเยาวชนที่มีความรับผิดชอบต่อการกระทำของตน |
Other Abstract: | This descriptive research aimed to 1) study the priority need of academic development 2) propose approaches for developing student affairs management of Rajavinit Mathayom School based on the concept of Global Citizenship. The population was Rajavinit Mathayom School. The informants were director and teachers. The research instuments were rating-scaled questionaires and rating-scaled appropriateness and possibility evaluation forms. The data were analyzed by frequency distribution, percentage, mean, standard deviation, PNI[modified], mode and content analysis. The results were as follows: 1) The first priority needs index was the paticipation in the community at a range of levels, from the local to the global; the second priority needs index was the passion of committed to social justice; and the third priority needs index was the taking responsibility for their actions. 2) The 3 main approaches for developing student affairs management of Rajavinit Mathayom School are based on the concept of Global Citizenship were: (1) initiating work in promoting democracy in schools to the community level to promote students to have a public mind and be able to cooperate with others to develop society; (2) developing club activities to promote global citizenship on the commitment for social justice, and (3) developing moral and ethical characters of the students to be responsible for their actions. |
Description: | สารนิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2563 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | บริหารการศึกษา |
URI: | https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/82015 |
URI: | http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2020.340 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.58837/CHULA.IS.2020.340 |
Type: | Independent Study |
Appears in Collections: | Edu - Independent Studies |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mp_6280047727_Natruithai_Su.pdf | สารนิพนธ์ฉบับเต็ม (Fulltext) | 197.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.